- 4 -
الإمام المهدي ناصر محمد اليماني
20 - شعبان - 1431 هـ
01 - 08 - 2010 مـ
۱۰-مرداد-۱۳۸۹ه.ش.
04:23 صباحاً

[ لمتابعة رابط المشاركة الأصليّة للبيان ]
https://nasser-alyamani.org/showthread.php?p=6193
________________

بیان حق در مورد زکات فطره...

اقتباس المشاركة :
نوشته اصلی توسط قوم يحبهم ويحبونه
بسم الله الرحمن الرحيم وسلامٌ على المرسلين والحمد لله رب العالمين.
به مناسبت حلول ماه رمضان فطریه [زکات رمضان] چگونه است ؟ و آیا اجازه داریم از زکات برای اعمالی چون خریدن کانال ماهواره ای برای مهدی منتظر استفاده کنیم؟ یا برای این قبیل اعمال باید از کمک‌هایی استفاده شود که اضافه بر زکات واجب پرداخت می‌شوند و نمی‌توان از زکات واجب برای آن استفاده کرد؟
انتهى الاقتباس
بسم الله الرحمن الرحيم، وسلامٌ على المُرسلين، والحمدُ لله رب العالمين..
برادر گرامی در پاسخ شما باید گفت، در آیات محکم کتاب خداوند نه درباره فطریه و نه زکات ماه رمضان چیزی پیدا نمی‌کنم، این تنها حیله‌ای از جانب حکام و علمای آنها بوده است تا به دخل بیت المال چیزی اضافه کنند. ما می‌‌توانیم رکن واجب زکات را به تفصیل از کتاب خداوند قرآن عظیم بیان کنیم، پس چگونه خداوند زکات دیگری تعیین کرده است؟ خیر رکن زکات در اسلام تنها یکی است و ما از زکات واجب که رکنی از ارکان اسلام است صحبت می‌کنیم؛ رکنی که از اهمیت زیادی برای دین و دولت مسلمین برخوردار است. اما در مورد سؤال دیگر که می‌گوید:
اقتباس المشاركة :
و آیا اجازه داریم از زکات برای اعمالی چون خریدن کانال ماهواره ای برای مهدی منتظر استفاده کنیم؟ یا برای این قبیل اعمال باید از کمکهایی استفاده شود که اضافه بر زکات واجب پرداخت می شوند و نمی توان از زکات واجب برای آن استفاده کرد؟
انتهى الاقتباس

پاسخ درست و حق این سؤال این است که: خداوند مصرف زکات را تنها منحصر به فقرا و مساکین نکرده است، البته آنها از زکات سهمی بلا عوض دارند [یعنی نیاز به بازپرداخت زکاتی که می‌گیرند نیست] و سهم آنها به مقداری است که نیازهای آنها را برطرف کرده و مانع گرسنه ماندنشان شود. اغنیاء نمی‌توانند از زکات برخوردار شوند مگر اینکه آن را بازپرداخت کنند [به صورت قرض به آنها داده شود] و یا حاکم، حکمتی ببیند و به آنها زکات بلاعوض بدهد. به عاملان امورمربوط به زکات، در برابر کارشان [از زکات به عنوان] حقوق پرداخت خواهد شد؛ چنان که محمد رسول‌الله - صلى الله عليه وآله وسلم – برای پرداخت به سپاهش از زکات استفاده می‌نمود. خداوند تعالی می فرماید
:

{هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لَا تُنفِقُوا عَلَىٰ مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّـهِ حَتَّىٰ يَنفَضُّوا ۗ وَلِلَّـهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَـٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَفْقَهُونَ ﴿٧﴾} صدق الله العظيم [المنافقون].
بلکه هفتمین مورد مصرف زکات که در راه خداوند [سبیل الله] است از همه بیشتر است. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةً مِّنَ اللَّـهِ ۗ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿٦٠} صدق الله العظيم [التوبة].
فرموده خداوند تعالی: {وَفِي سَبِيلِ اللّهِ}مصارف زیادی دارد، ازجمله آماده کردن قوا و سلاح‌های جنگی برای [دفاع یا جنگ] در راه خداوند و پرداخت حقوق کارمندان در مشاغل مختلف و تمام مؤسسات دولت اسلامی بر مبنای آن [زکات] شکل می‌گیرند. خمس غنیمت‌ها نیز به بیت المال مسلمین اضافه می‌شود؛ جزیه نیز به بیت المال اضافه می‌شود و میزان آن درست برابر زکات واجب است، مسلمانان آن را به نام زکات پرداخت کرده و خداوند به واسطه آن مال مسلمان را پاک و مطهر می‌گرداند و غیر مسلمانان آن را به نام جزیه پرداخت می‌کنند. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های دولت اسلامی نیز به بیت المال اضافه می‌شود و عاملان زکات از آن برای بهبود اقتصاد کشور استفاده می‌کنند . آیا فکر می‌کنید «عاملین زکات» ، تنها کسانی هستند که به جمع آموری زکات می پردازند؟ خیر عاملین تمام کسانی هستند که حقوقشان از زکات پرداخته می‌شود وامانت بر دوش آنهاست. مسئولیت مردم بر گردن آنهاست و در پشت سرشان حاکمی باید باشد که در راه خداوند از سرزنش هیچ کس نهراسد و بیت المال را به هدر ندهد و اگر متوجه شد بیت المال مورد حیف و میل قرار گرفته است، کسانی را که امین نبوده‌اند تنبیه کرده و از مناصبشان برکنار کند، ولو اینکه برادر خونی‌اش باشد. به این ترتیب است که کشور،عاری از فساد شده وترقی کرده و اقتصاد کشور رشد می‌کند و معیشت بندگان خداوند بهتر می‌شود. به فساد پایان داده شده و مردم در امنیت زندگی می‌کنند چرا که فقرمنجر به فساد می‌شود، اما زمانی که در زمین حدود خداوند درحق مفسدین اجرا شود، فساد نیز خاتمه می‌یابد. وسلامٌ على المُرسلين والحمدُ لله رب العالمين.
برادرتان امام مهدي ناصر محمد اليماني

اقتباس المشاركة 6207 من موضوع بيان ركن الزكاة حصرياً من القرآن العظيم لمن كان يؤمن بالله واليوم الآخر ..

- 4 -
الإمام المهدي ناصر محمد اليماني
20 - 08 - 1431 هـ
01 - 08 - 2010 مـ
04:23 صباحاً

[ لمتابعة رابط المشاركة الأصليّة للبيان ]
https://nasser-alyamani.org/showthread.php?p=6193
________________


البيان الحقّ في زكاة الفطر ..

اقتباس المشاركة : قوم يحبهم ويحبونه
بسم الله الرحمن الرحيم وسلامٌ على المرسلين والحمد لله رب العالمين..
بمناسبة دخول شهر رمضان، ماهي زكاة الفطر (زكاة رمضان)؟
وهل يجوز دفع الزكاة للمساهمة في شراء قناة المنبر للمهدي المنتظر مثلاً؟
أم مثل هذه الأشياء تكون من التبرعات فوق الفرض الجبري وليس من أصل الفرض الجبري للزكاة؟
وسلاماً على المرسلين والحمد لله رب العالمين
انتهى الاقتباس من قوم يحبهم ويحبونه

بسم الله الرحمن الرحيم، وسلامٌ على المرسلين، والحمد لله ربّ العالمين..
أخي السائل الكريم، إنّي لا أجدُ زكاةً مفروضةً اسمها زكاة الفطر ولا زكاة رمضان في محكم القرآن، وإنّما كانت مجرد حيلة من الحكام وعلمائهم ليزيد دخل بيت المال ليس إلا؛ بل نستطيع أن نُفصِّل ركن الزكاة المفروضة تفصيلاً من كتاب الله القرآن العظيم، فكيف يجعل الله زكاةً أخرى؟ بل ركن الزكاة واحدٌ في الإسلام، ونحن نتكلم عن الزكاة المفروضة ركناً من أركان الإسلام وذات أهميةٍ كبرى في الدين ودولة المسلمين.

وأما سؤالك الذي تقول فيه:
اقتباس المشاركة :
وهل يجوز دفع الزكاة للمساهمة في شراء مثلا قناة المنبر للمهدى المنتظر؟ أم مثل هذه الاشياء تكون من التبرعات فوق الفرض الجبرى وليس من أصل الفرض الجبرى للزكاة؟
انتهى الاقتباس
ومن ثمّ نردّ عليك بالحقّ إنّ الزكاة لم يجعلها الله حصرياً للفقراء والمساكين، وإنما جعل الله لهم نصيباً فيها من غير مقابلٍ، ونصيبهم هو فقط ما يكفي حاجتهم ويسدّ جوعهم، ولا نصيب للأغنياء فيها إلا بمقابلٍ أو لحكمةٍ يراها الحاكم، ولكن العاملين عليها هو بمقابل عملهم، وكذلك كان محمدٌ رسول الله - صلى الله عليه وآله وسلم - ينفق على جيشه من الزكاة. وقال الله تعالى: {هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لَا تُنفِقُوا عَلَىٰ مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّـهِ حَتَّىٰ يَنفَضُّوا ۗ وَلِلَّـهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَـٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَفْقَهُونَ ﴿٧﴾} صدق الله العظيم [المنافقون].

بل الزكاة مصرفها الأكبر هو في مصرفها السابع في سبيل الله تصديقاً لقول الله تعالى: {
إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةً مِّنَ اللَّـهِ ۗ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿٦٠} صدق الله العظيم [التوبة].

ويشمل قول الله تعالى:
{وَفِي سَبِيلِ اللَّـهِ} مصارف كثيرة، ومنها إعداد القوة والعتاد للجيش في سبيل الله، ومنها رواتب العاملين عليها على مختلف مجالاتهم، وتُبنى عليها جميع مؤسسات الدولة الإسلاميّة، وتُضاف إلى بيت مال المسلمين خُمس الغنيمة، وتضاف إلى بيت مال المسلمين الجِزْية ومثل مقدارها كمثل مقدار الزكاة المفروضة بالضبط، وإنما تُسمّى من المسلم زكاةً لأنّ الله سوف يُزكيه بها ويطهره بها وأما غير المسلم فتسمى جزية، وكذلك تضاف إلى بيت مال المسلمين دخل مشاريع الدولة الإسلاميّة الاستثماريّة ويعمل العاملون عليها على تحسين اقتصاد البلاد. أم تظنّون العاملين عليها إنّما هم فقط الذين يتسلمونها؟ كلا؛ بل العاملون عليها جميع الذين لهم رواتب منها وتحمّلوا الأمانة ومسؤولية الأمّة على عاتقهم ويكون من ورائهم حاكمٌ لا يخاف في الله لومة لائمٍ فلا يساوم في بيت المال إن اكتشف السلب والنهب يعاقب الذين هم ليسوا أهلاً للأمانة ويقيلهم من مناصبهم حتى ولو كان أخاه ابن أمّه وأبيه، وهكذا تعيش البلاد خالية من الفساد وينمو ويرقى اقتصاد البلاد وتتحسن معيشة العباد وينتهي الفساد برمّته ويعيش الناس بسلام آمنين، فسبب الفساد هو الفقر ولكنه ينتهي مع إقامة حدود الله في الأرض لمنع المفسدين.

وسلامٌ على المرسلين، والحمد لله ربّ العالمين ..
أخوكم الإمام المهديّ ناصر محمد اليماني .
_______________