sumber

-1-

Al Imam Naser Mohammed Al Yamani
21 – 04 – 1430H
17 – 04 – 2009
10:15 pm
ـــــــــــــــــــ



Bayan Keterangan Mengenai Hijab Islami Untuk Seluruh Wanita Umat Islam..


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, selawat dan salam ke atas Penutup Nabi dan Rasul, juga ke atas keluarga Nabi yang baik dan bersih hatinya dan ke atas para pengikut kebenaran hingga Hari Pembalasan..

Wahai saudari-saudari Al Imam Al Mahdi, seluruh muslimat sekalian, sesungguhnya Allah telah memerintahkan kalian untuk menutup keseluruhannya di hadapan manusia, dan Allah telah menyatakan kepada kalian bahawa yang demikian itu lebih mudah buat kalian dikenal (sebagai muslimah) dan lebih dekat pada ketakwaan

Supaya kecantikan dan keindahan kalian tidak diketahui, lantaran ianya dapat membuatkan orang-orang yang memberi reaksi pada fitnah akan mengganggu kalian, yaitu orang-orang yang mengikuti nafsu syahwat mereka, kerana itu Allah telah memerintahkan kalian agar tidak menampakkan perhiasan kalian kepada sesiapa pun dari kalangan lelaki kecuali kepada suami kalian, kemudian Allah telah mengizinkan kalian untuk membuka perhiasan yang nampak, yaitu wajah dan telapak tangan sahaja di depan mahram kalian.

Pembenaran terhadap firman Allah Ta’ala:
Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan khimar (kain bersambung dengan penutup kepala, dapat di angkat dan diturunkan buat menutupi wajah, leher dan tengah badan) ke dada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. (31)
Maha Benar Allah
[An Nuur:31]



Juga sebagai pembenaran terhadap firman Allah Ta’ala:
Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (59)
Maha Benar Allah
[Al Ahzaab]



Kecuali perempuan-perempuan berumur di antara kalian yang telah terhenti haid, dan mereka tidak ingin menikah lagi dan mereka telah meninggalkan nafsu syahwat mereka, maka Allah memperbolehkan bagi mereka untuk menampakkan wajah dan kedua telapak tangan di hadapan manusia secara umum, dengan syarat mereka tidak mencantikkan diri dengan perhiasan pada wajah mereka.

Pembenaran terhadap firman Allah Ta’ala:
Dan perempuan-perempuan tua yang telah terhenti (dari haid dan mengandung) yang tiada ingin kawin (lagi), tiadalah atas mereka dosa menanggalkan pakaian luar mereka (jilbab besar) dengan tidak menampakkan perhiasan (solekan dan sebagainya pada wajah), dan berlaku sopan adalah lebih baik bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Bijaksana. (60)
Maha Benar Allah
[An Nuur:60]



Salam ke atas para rasul dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam..

Saudara kalian Al Imam Al Mahdi Naser Mohammed Al Yamani
ــــــــــــــــــــــ


اقتباس المشاركة 4487 من موضوع بيان الحجاب الإسلامي إلى كافة نساء الأمّة..




- 1 -

الإمام ناصر محمد اليماني
21 - 04 - 1430 هـ
17 - 04 - 2009 مـ
10:15 مساءً
ـــــــــــــــــــ


بيان الحجاب الإسلامي إلى كافة نساء الأمّة ..


بسم الله الرحمن الرحيم، والصلاة والسلام على خاتم الأنبياء والمُرسلين وآله الطيبين الطاهرين والتابعين للحقّ إلى يوم الدين..
ويا أخوات الإمام المهديّ كافة المُسلمات، لقد أمركنَّ الله بالحجاب التام بين الناس وأفتاكن أنّ ذلك أدنى وأقرب إلى التقوى حتى لا يُعرف جمالكن فيؤذيكن المُركسون في الفتنة الذين يتّبعون الشهوات، ولذلك أمركنّ الله أن لا تُبدين زينتكنّ لأحدٍ من الرجال غير أزواجكن، ومن ثمّ أذِن الله لكن أن تُبدين ما ظهر منها وهو الوجه والكفان فقط أمام مُحارمكن. تصديقاً لقول الله تعالى:
{وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الأِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ} صدق الله العظيم [النور:31].

وتصديقاً لقول الله تعالى:
{يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً} صدق الله العظيم [الأحزاب:59].

إلا القواعد منكنّ اللاتي يئِسن من المحيض فلا يرجون نكاحاً فعزفن عن الشهوة فأحلّ الله لهنّ أن يُبدين الوجه والكفين أمام الناس بشكلٍ عامٍ بشرط أن لا يتبرّجن بزينةٍ في الوجه. تصديقاً لقول الله تعالى:
{وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللاَّتِي لاَ يَرْجُونَ نِكَاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ} صدق الله العظيم [النور:60].

وسلامٌ على المُرسلين، والحمدُ لله ربّ العالمين..
أخوكن الإمام المهديّ ناصر محمد اليماني.
ــــــــــــــــــــــ