الموضوع: Fatwa Mengenai Al-Fatihah..

النتائج 1 إلى 1 من 1
  1. افتراضي Fatwa Mengenai Al-Fatihah..

    Fatwa Mengenai Al-Fatihah..




    اقتباس المشاركة 221620 من موضوع Perkara yang berguna dan bermanfaat bagi si mati setelah mereka meninggal dunia, dan hukum menggantungkan gambar mereka..

    المصدر:
    ما ينفع المتوفى بعد موته، وحكم تعليق صور الأموات..


    - 1 -

    الإمام ناصر محمد اليماني
    Al-Imam Naser Mohammed Al-Yamani
    22 -09 - 1432 هـ
    22 - 08 -2011 مــ
    02:30 صباحاً
    ــــــــــــــــــ


    ما ينفع المتوفى بعد موته، وحكم تعليق صور الأموات ..

    Perkara yang berguna dan bermanfaat bagi si mati setelah mereka meninggal dunia, dan hukum menggantungkan gambar mereka..


    بسم الله الرحمن الرحيم، والصلاة والسلام على جدي محمد رسول الله وآله الأطهار وعلى أنصار الله الواحد القهار، أمّا بعد..

    Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, sholawat dan salam ke atas nendaku Muhammad Rasulullah dan ke atas keluarganya yang suci, serta para pendukung anshar Allah yang Maha Esa lagi Maha Perkasa, amma ba'du..


    فإنه ينفع الاستغفار للمتوفى وكذلك النفقة إلى روحه، وأما قراءة الفاتحة إلى أرواح الموتى فهي بدعة
    ما أنزل الله بها من سلطان، كون الفاتحة دعاء لصاحبها وكذلك القرآن أجر قراءته لصاحبه ليدَّبروا آياته، ولم ينزِّله الله لكي نقرأه على موتانا.

    Sesungguhnya perkara yang berguna dan bermanfaat bagi orang yang telah meninggal dunia adalah beristighfar memohonkan ampunan Allah untuk mereka, begitu juga pemberian sedekah dan infaq (yang diniatkan) untuk ruhnya.

    Adapun membaca Al-Fatihah untuk arwah yang telah meninggal dunia, maka ianya adalah bid'ah
    .
    Padahal Allah tidak menurunkan suatu keterangan mengenai bacaan Al-Fatihah untuk orang mati, kerana Al-Fatihah adalah doa permohonan bagi orang yang membacanya.

    Begitu juga pembacaan Al-Qur'an, yang mana pahala bacaannya itu adalah untuk mereka yang membacanya, supaya mereka mentadabburi ayat-ayat Al-Qur'an, dan Allah tidak menurunkan Al-Qur'an agar kita membacanya untuk orang-orang yang telah mati di kalangan kita.



    وكذلك يجوز لكم وضع صور موتاكم على حائط جدران البيت حتى تكون ذكرى تذكِّركم به، فكل من رآها حتماً يقول: "الله يرحمه". ولكنّ الذين يحرِّمون وضع صورة الميت للذكرى بغير سلطانٍ أتاهم قد حَرَموا كثيراً من المؤمنين هذه الرحمة بالرحمة له فيترحم عليه من رآها. وإنما مُحرَّمٌ تعليق الصور الماجِنة، ما لكم كيف تحكمون يا معشر الذين يُحرِّمون تعليق صورة ميِّتٍ في داره! فكم أنتم جاهلون؟ أفلا تعلمون أنه بسبب صورة المتوفى سوف يتعرف عليه أحفادُه وكافةُ ذريته جيلاً بعد جيل فيترحمون عليه في كلّ أمّةٍ وحتى ولو بينهم وبينه مئات السنين فسوف يتعرفون على صورته ويترحمون عليه.

    Demikian juga diperbolehkan bagi kalian untuk meletakkan gambar orang yang telah meninggal dunia di tembok dinding rumah, agar ianya menjadi peringatan yang mengingatkan kalian dengannya, ini kerana setiap orang yang melihat gambar itu tentunya akan mendoakan:
    "Semoga Allah merahmatinya"

    Akan tetapi orang-orang yang mengharamkan untuk meletak gambar si mati supaya ianya menjadi peringatan, tanpa ada pada mereka sebarang bukti keterangan, mereka telah melarang banyak perkara dari orang-orang beriman, yang berupa rahmat dengan rahmat untuk si mati, untuk orang-orang yang melihat gambar itu memohonkan rahmat Allah untuk mengasihani si mati.

    Sesungguhnya yang diharamkan hanyalah menggantungkan gambar-gambar yang tidak senonoh lagi memalukan, ada apa dengan kalian ini, bagaimana kalian membuat keputusan wahai orang-orang yang melarang untuk menggantungkan gambar si mati di rumahnya! Betapa jahilnya kalian ini
    ?

    Tidakkah kalian tahu bahawa dengan sebab adanya gambar si mati di dinding rumah mereka, kelak cucu cicit si mati dan seluruh keturunannya akan dapat mengenalinya, dari satu generasi ke generasi yang lain, mereka akan terus-menerus memohonkan rahmat Allah untuk mengasihani dan merahmatinya pada setiap umat, sungguhpun antara mereka dan si mati telah berlalu ratusan tahun, namun mereka dapat mengetahui gambarnya dan memohonkan rahmat Allah untuknya.



    وحسبي الله ونعم الوكيل على بعض العلماء الذين لا يتفكرون، فليس لديهم فرقٌ بين صورةٍ ماجنةٍ خليعةٍ وبين صورةٍ محترمةٍ، وإنّما حُرِّم وضع الصور الماجنة في بيت مؤمنٍ كون الصور الخليعة لا ترضي الله.

    Cukuplah Allah bagiku, Dia-lah sebaik-baik yang Pelindung, terhadap sebahagian ulama yang tidak memikirkan, tiada beza bagi mereka antara gambar yang tidak senonoh lagi memalukan, dan antara gambar yang mulia lagi terhormat.

    Sesungguhnya yang diharamkan hanyalah meletakkan gambar-gambar yang tidak senonoh lagi memalukan di dalam rumah orang beriman, kerana Allah tidak menyukai gambar-gambar seperti itu, Allah tidak meredhainya.



    وسلامٌ على المُرسلين، والحمدُ لله ربّ العالمين..
    خليفة الله؛ الإمام المهدي ناصر محمد اليماني.

    Salam ke atas para rasul dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam..

    Khalifah Allah; Al-Imam Al-Mahdi Naser Mohammed Al-Yamani.

    _____________

    sumber:
    https://nasser-alyamani.org/showthread.php?4131

    اضغط هنا لقراءة البيان المقتبس..

المواضيع المتشابهه
  1. Fatwa-fatwa Al Imam Al Mahdi Al Muntadhar Mengenai Ketentuan Puasa
    بواسطة Risalah Allah في المنتدى Melayu
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 22-05-2019, 07:57 PM
  2. Fatwa Imam Mahdi Mengenai Suara Wanita, Nyanyian Lagu Dan Musik..
    بواسطة Risalah Allah في المنتدى Melayu
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 15-05-2019, 07:19 PM
  3. Fatwa-fatwa Imam Mahdi Mengenai Perbankan
    بواسطة أبو عزرا في المنتدى Melayu
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 01-06-2016, 12:09 AM
  4. Fatwa yang benar mengenai Ruh Kudus dalam muhkam Al-Qur’an
    بواسطة chilmi hasbullah في المنتدى Melayu
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 01-03-2016, 06:44 PM
  5. ِWahai Naser Mohammed Al-Yamani, fatwakan kepadaku mengenai bacaan Surah Al-Fatihah..
    بواسطة أبو عزرا في المنتدى Melayu
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 02-09-2015, 10:24 PM
ضوابط المشاركة
  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •